Du har nok bemærket, at der er begyndt et udvidende univers for konkurrencer i videospil. ESports er med lynets hast blevet et internationalt fænomen, hvor flere millioner af fans og milliarder af dollars er blevet hverdag for de professionelle gamers. Hold som Astralis har for eksempel fuld fart på karrieren. Det at være gamer er ikke længere kun en hobby, som bliver dyrket foran computeren på teenageværelset, det er i stedet en karriere, hvor du sammen et hold spiller mod andre seriøse stjerner.
Men hvad er eSports? Hvis du er helt ny i denne verden, så er det efterhånden en god idé at blive klogere på sporten, for alt tyder på, at den er kommet for at blive. Her kan du læse eSportens A-Z og blive meget klogere på, hvad det hele i bund og grund går ud på. Næste gang du ser det, vil du snildt kunne følge med.
Det grundlæggende om eSports
ESport er en verden af konkurrencedygtige og organiserede videospil. Konkurrenterne, der kommer fra forskellige ligaer og hold, møder hinanden i populære spil som Fortnite, Counter Strike, League of Legends, Call of Duty, Overwatch, Madden MFL og mange, mange flere.
De professionelle spillere i eSports bliver fulgt af millioner af fans fra hele verden, som ser turneringerne live fra computeren eller fjernsynet. Fans kan også følge spillerne live fra streamingstjenester som Twitch, som giver seere mulighed for at se, når deres favoritspiller går online og spiller i realtid. Det er ofte her, at spillerne får en stor fanskare.
Hvem ser eSports?
Det helt korte svar på dét spørgsmål er mange mennesker. Newsoo, der er et markedsanalysefirma, har udført en rapport, der viser, at hele 380 millioner mennesker fra hele verden vil se eSports i år, hvor 165 millioner af disse udgør eSports-entusiaster, som betegner de mennesker, der hyppigt ser eSport. Hovedparten af entusiasterne ser med fra Nordamerika, Kina og Sydkorea. Alt i alt er det altså et bredt felt af mennesker, der ser eSports, og de gør med større eller mindre entusiasme.
Turneringer i eSports kan tiltrække et antal seer, der kan konkurrere med langt de fleste traditionelle sportsgrene. For eksempel trak verdensmesterskabet i League of Legens i 2017 hele 80 millioner seere, hvilket har gjort turneringen til en af de mest populære eSports-konkurrencer nogensinde. Newzoo har desuden udtalt, at der blev holdt 588 store eSportsbegivenheder tilbage i 2017.
Der er altså stor interesse for eSports fra rigtig mange mennesker over hele verden. Det er bestemt ikke kun den typiske gamer, der følger med i turneringerne, men det samler vidt forskellige mennesker om en sjov og spændende begivenhed.
Hvem spiller eSports?
Det er kun de bedste af de bedste, der spiller eSports. Det kræver lang tid at blive så dygtig, at man kan spille på nogle af de rigtig gode hold, der tjener flere millioner.
Processen, hvor der bliver valgt spillere til et hold, er godt den samme, som vi kender den fra andre sportsgrene. De bedste bliver udpeget og valgt til at følge holdet i turneringerne, og processen er enormt struktureret.
Hvilke indtægter er der i eSports?
Forskning har vist, at indtægterne for eSports når helt op på 906 millioner dollars i hele verden. Det betyder, at spillerne i eSport, lige som andre atleter, kan tjene rigtig gode penge. Ved turneringer kan de få flere millioner dollars i præmiepenge, som typisk bliver delt mellem spillerne på holdet. Dermed kan nogle af verdens bedste spillere nemt tjene penge, der lyder på syv cifre på et år. Desuden kan arrangørerne af turneringer tjene godt på for billetsalget. For eksempel genererede League of Legends-turneringen i 2017 hele 5,5 millioner dollars i billetsalg.
Derudover tjener spillerne også penge på sponsorater. Newzoo har rapporteret, at der er flere brands, der vil investere i eSport, hvor summen løber op i 694 millioner dollars.
Med henblik på de store tal så er eSport et ustoppeligt, kulturelt fænomen, og det vil kun vokse støt som industri. I udgangen af 2018 havde 1,6 milliarder mennesker kendskab til eSport, og det tal er kun blevet større siden da.
Hvad er fremtiden for eSports?
Som det tidligere er blevet nævnt i denne artikel, så ser alt ud til, at eSports er kommet for at blive, og det kommer til at have samme popularitet som andre sportsgrene, som er godt funderet i de fleste lande. I begyndelsen af eSports har der været en vis skepsis – for kunne man nu også kalde det en ’sport’ på lige fod med håndbold, tennis og fodbold?
Det ser dog tydeligt ud til, at sporten er blevet bredt accepteret med det stigende seertal. Du kan altså snildt forvente, at det bliver vist på flere af dine yndlingskanaler i fremtiden. Så du kan altså godt forvente, at du kommer til at se meget mere til eSport i alle henseender i fremtiden.
Hvorfor er eSports så populært?
En af grundene til, at eSports er blevet så populært, ligger måske i det faktum, at gaming er en hobby for rigtig mange mennesker. Nu kan de få lov til at dyrke denne hobby på lige vis med dem, der for eksempel går op i fodbold.
Alt foregår stort set digitalt i dag, og derfor er eSports helt naturlig udvikling i sportens verden. Det var kun et spørgsmål om tid, før videospil blev en accepteret del af denne verden.
Dernæst er der også en god spænding i dette spil, da det hele tiden sker noget, og det hele går hurtigt. Det er ikke det samme som golf, hvor man venter længe på klimaks. Der sker hele tiden noget på skærmen, når man for eksempel følger en turnering i Counter-Strike. ESport kan også snildt give den samme følelse af samhørighed, som andre sportsgrene gør det. En stor del af Danmark hepper for eksempel på Astralis, der er et hold, der kun har danske spillere.
Vi kan altså nemt samle os om eSport med alle omkring os. Det kræver blot lidt tilvænning og mere viden, før alle kan deltage i det og heppe med ved fjernsynet.